Vítejte v autorské dílně!
Zde najdete pomůcky, které by vám měly pomoci s věcmi, které jste možná nikdy nedělali.
A také odkazy na služby, díky kterým snadno vyrobíte videa, najdete obrázky pro obálku zdarma a mnoho dalšího.
Ať je Vám dílna užitečná!
2020
Jiří vytvořil komplexní systém vzdělávání autorů.
Všechno nejdůležitější je v knize. Každou její kapitolu ale rozšiřují odkazy z webové stránky ZDROJE na další články, videa a kurzy, které jdou více do hloubky.
Trojici korunuje každým dnem rostoucí aktivní uzavřená skupina na Facebooku, kde si autoři radí a pomáhají navzájem a už tam byla společnými silami vybroušena nejedna anotace.
Nebuďte na to sami, přidat se k nám můžete třeba hned!
OBSAH
3 kroky k úspěšné knize (video)
Vydavatelsko-grafický žargon (slovník)
(parchanty, blok, potah, obálka, předsádky…)
Strategické sobectví
Webové stránky & Měření & Vlastní obchod
Blog a copywriting
webinář
Druhy písma
Chcete si sami vybrat písmo, které bude ve Vaší knize použito?
(PDF, doba čtení cca 0,5 min.)
Korektury
První kolo korektury je elektronické. Jasné chyby se opravují rovnou. Někde Vám korektor navrhne třeba změnit slovosled nebo použít vhodnější výraz a k tomu použije tzv. Nástroj pro sledování změn, pomocí kterého Vám opravy pouze navrhne a na Vás pak bude, zda je přijmete nebo odmítnete.
Máte-li korekturu od našeho externisty nebo přes Prověřeného korektora, určitě si tento jedenapůlstránkový soubor přečtěte. Budete vědět mnohem lépe, co Vás čeká.
(PDF, doba čtení cca 2,5 min)
3 kroky k úspěšné knize
Chcete, aby byla vaše kniha úspěšná?
Jste srozuměni s tím, že to nebude zadarmo a bude Vás to stát čas?
Tak si rovnou vyčleňte prvních 25 minut!
Denně mluvíme nebo si píšeme s autory a vidíme jejich prodeje. Ten samý vzorec se opakuje znovu a znovu.
Jiří v něm našel tři kroky, které je potřeba ujít, abychom knize připravili dobré vyhlídky.
I velmi nadějní autoři někdy svou knihu zabijí tím, že neudělají ten poslední. Nebo jen nakročí.
Co tedy Vaše kniha od vás potřebuje, aby mohla ukázat světu, co v ní je?
24:41
Anatomie knihy a doplňky
Vzorník záložek (sken, f. Sentis)
Vzorník kapitálků f. Sentis (sken, f. Sentis)
Vzorník pláten (sken, f. Platex a Mondial)
Parciální UV lak (tiskárna Carter)
Aby Vaši knihu našli
Jsou tři místa, na kterých hledá 90 % populace: Google, Facebook a YouTube.
Knižní databáze (rychlá páka na Google)
Než začne Google Váš web vyhazovat na čelních pozicích, obsaďte je jinak: Knižní databáze pravidelně vyjíždějí na první stránce. Výhod plynoucích z toho, že to uděláte Vy, je to, že budou s větší důvěrou přijímány Vaše případné pozdější změny, a také rychlost, protože my to děláme v dávkách. Knižní databáze jsou tři:
Česká bibliografická databáze | Databáze knih | Knižní databáze
Někdo Google ani nezkusí. Někteří lidé jsou schopni trávit celý život na Facebooku.
Ti vyhledávají jeho prostřednictvím. Nejste-li nepřítel Facebooku, který nemá ani profil, založte si stránku knihy.
A kontakty na svůj obchod nebo web knihy dejte přímo do titulního obrázku (hlavičky stránky), jako to máme my.
To je účel – aby kniha na FB stránku měla a všechny, kdo ji najdou, odtud přesměrovala na místo, kde je kniha k objednání. Často přispívat nemusíte, ale třeba jednou za měsíc tam nějaký příspěvek přidejte, aby bylo vidět, že stránka není úplně mrtvá.
YouTube
Aspoň jedno video by kniha mít měla. Pomůže to i umístění Vašeho webu na lepších pozicích (protože je Google vlastní), a navíc budete k dohledání druhým největším prohlížečem na světě.
Ideální je videotrailer. Jak na něj a jaké trailery dělají jiní autoři?
Jak a proč natočit o své knize video?
Jak nejlevněji vytvořit videotrailer ke knize
Je-li to na Vás moc náročné, natočte aspoň v létě na louce ukázku. Přečíst ji můžete Vy nebo kamarád s dobrým přednesem. Nejdůležitější je zvuk, kterému je dobře rozumět. Na obrazu už tolik nezáleží, když to bude poutavé.
… a Google SEO
Máte-li svůj web, nezapomeňte vyplnit SEO údaje, ve kterých si čtou roboti Googlu. Titulek (meta-title) má mít cca 60 znaků a popis (meta-description) cca 130 znaků.
Jak na obálku
Obálka je důležitá. Je to první bojová linie knihy.
Oko čtenáře musí zaujmout ve zlomku sekundy a zároveň splňovat jeho žánrová očekávání.
Obálka » (PDF)
Rozlišení a spad » (PDF)
Jsou vaše obrázky pro knihu použitelné? (článek, J. Nosek)
Jak získat zdarma obrázky, kterými své čtenáře uhranete (článek, J. Nosek)
Věda jménem “knižní obálka” – 1. Principy (článek, J. Nosek)
Věda jménem „knižní obálka“ – 2. Kam pro obrázek (článek, J. Nosek)
Věda jménem „knižní obálka“ – 3. Vektory a text (článek, J. Nosek)
Věda jménem knižní obálka – 4. Jak vymyslet námět (článek, J. Nosek)
Fotobanky
Zdarma:
Fiverr
S velkou spoustou věcí nám pomůže Fiverr. Stačí na něj zadat poptávku.
Fiverr je globální tržiště služeb. Už od 5 dolarů tu získáte návrh obálky pro svou knihu, animaci, slideshow, nainstalování Wordpressu, retuše, návrhy letáků a kompletní seznam by zabral dalších 50 řádků.
Raději pár ukázek, co díky Fiverru vzniklo?
(Fiverr – 1× prezentace + 1× slideshow ⇓ )
(Fiverr – znělka pro video ⇓ )
(Fiverr – videotrailer ⇓ )
(Fiverr – animace statického loga ⇓ )
Anotace
Anotace je Svatý grál vydávání knih.
Je to reklamní text.
Ani sebelepší spisovatelé neumí napsat dobrou anotaci, nemají-li v sobě kus marketéra a copywritera.
Pokusili jsme se udělat menší návod, který Vám pomůže svou první anotaci navrhnout nebo vylepšit a osvětlí Vám základy, na kterých dobrá anotace stojí a také proč je tak důležitá.
(PDF, doba čtení cca 4 min.)
Copywriting 40× jinak: Unikátní seznam tematických webů, které stojí za pročtení (článek)
31 copywritingových tipů z psychologie (článek)
Jaká jsou v copywritingu ta „správná“ slova? (článek, Lucie Koubek)
Jak psát – 7 úskalí copywritingu
Nejkratší cestou k prodeji: Komu, řeč mozku a rámování (článek, Jiří Nosek)
Autorská práva
Autorský zákon (referát)
Vydání knihy a autorská práva (článek, J. Nosek)
Jak správně citovat (článek)
eBooky
Jak funguje český knižní trh?
Jak se Vaše kniha dostane na pulty a do e-shopů?
Kdo komu za co platí a jak a kdy se peníze dostanou až k Vám?
Poznejte pravidla hry, do níž vstupujete!
Přečtěte si eBook Český knižní trh >>>
Jak dostat knihu mezi lidi?
Jak docílit toho, aby se prodávala?
Jak propagaci načasovat tak, aby měla největší efekt?
A jak si můžete celou propagaci usnadnit?
Přečtěte si eBook Jak prodávat knihu >>>
DPC
DPC kalkulačka KLIKA »
(Když si chcete spočítat zisk pro různé DPC)
Jak nacenit knihu? DPC na pranýři (článek, J. Nosek)
≈
Propagace
Nadšení
Jak se přimět k propagaci své knihy? Zmanipulujte se! (článek, J. Nosek)
≈
Co můžete dělat v ‚propagační půlhodince‘?
27 tipů, jak propagovat svou knihu (článek, J. Nosek)
≈
Kde vzít čas na propagaci
Kde vzít čas na propagaci knihy? (článek, J. Nosek)
Snězte tu žábu (kniha, Brian Tracy)
Jak žít naplno 24 hodin denně (kniha, Arnold Bennett)
Jak lépe naložit s časem (kniha, Jan Urban)
Paretovo pravidlo 80/20 (video)
Pravidlo 80/20 v prodeji a marketingu (kniha, Perry Marshall)
≈
Jak na ‚prvotní rezistenci‘ (prokrastinaci)
Rozhovor o prokrastinaci (video)
Petr Ludwig (GrowJOB Institute): Konec prokrastinace (video)
≈
Konzistence a disciplína
Jak být disciplinovanější a změnit svůj život? (video)
EN Brian Tracy – The Miracle of Self-Discipline (video, 2:34)
EN Brian Tracy – The power of self discipline (videotréning, 1:02:19)
EN Brian Tracy – 2020 Maximum Achievement SUNDAY SEMINAR (PART 1) (seminář, 41:50)
EN Brian Tracy – Maximum Achievement: Goal Planner SUNDAY SEMINAR PART 2 (seminář, 46:18)
EN Brian Tracy – Maximum Achievement Audiobook (audiobooks.com, trial 30 dní zdarma)
≈
≈
Víte, pro koho píšete?
Jak poznat svou cílovou skupinu? (článek)
Chcete si ulehčit práci i život? Vyzkoušejte Paretovo pravidlo 80/20 (článek, idnes.cz)
≈
Dveřníci – ‚gatekeepers‘
Jak nabídnout svou knihu tak, že vám utrhají ruce (článek, J. Nosek)
Propagace
Strategické sobectví
Propagace knih a strategické sobectví (článek, J. Nosek)
Nejkratší cestou k prodeji: Komu, řeč mozku a rámování (článek, J. Nosek)
≈
Webové stránky
Ověření dostupnosti a zakoupení domény
Přesměrování domény (návod, savana.cz)
Kompletní WordPress SEO
(návod pro začátečníky, WPlama.cz)
Jak na WordPress - základy SEO a instalace pluginů (video, 41:54)
Instalace Wordpressu (video)
Základy Wordpressu (video)
28 profesionálních WordPress šablon zdarma (premiovesablony.cz)
Adresář šablon (wordpress.org)
Ty nejlepší šablony pro redakční systém Wordpress (sablony-wordpress.cz)
12 + 4 triky, jak zvýšit návštěvnost webu (článek, Hanča Šormová)
Skvělý návod na efektivní web:
3 eBooky Pište jako copywriter - 173 stran trilogie, která změní váš web (O. Bohuš)
≈
Měření
Google Analytics: co, proč a jak? (video)
Jak vložit měřicí kód Google Analytics na svůj web (video)
Odstranění vlastních návštěv v Google Analytics (článek, jecas.cz)
Seminář pro inovátory: Google Analytics (video)
Google Partners Online Analytics Academy (video)
7 super tipů pro Google Analytics (článek, pruvodce-google-analytics.cz)
≈
Vlastní obchod
Platby kartou nepodléhají #EET, z účtenek též může zmizet DIČ (článek, podnikatel.cz)
Internetový obchod a EET (článek, jakpodnikat.cz)
Jak si jednoduše a rychle vytvořit vlastní obchod (video, J. Nosek)
Ecwid (obchod zdarma)
SimpleShop (obchod zdarma)
Prodej knihy s českou podporou: SimpleShop (článek, J. Nosek)
EN Přidání Ecwid do Wordpressu (How to Add Ecwid Store to a WordPress Site) (video)
≈
Blog a copywriting
Proč a jak psát blog, který budou lidé opravdu číst (článek, vimvic.cz)
10 tipů, jak vytvořit úspěšný blog (článek, zive.cz)
Co psát na blog? 10 inspirativních tipů (článek, mioweb.cz)
10 kroků pro tvorbu obsahu, který přitáhne nové zákazníky (článek, V. Krajňák)
Proč a jak psát blog aneb Sedm zásad dobrého blogu (článek, ze-zivota.signaly.cz)
Jak psát články na blog (článek, martinahavelkova.cz)
Budou klikat jak zběsilí! Tahle věc rozhodne o úspěchu vašeho článku (článek, Lucie Koubek)
Komunita, e-mailing, video a další
Komunita a kontakt na čtenáře
Kdy má pro autora cenu budovat komunitu? (článek, J. Nosek)
≈
E-mailing a GDPR
Objevte email marketing a neutrácejte za drahou reklamu (článek, D. Križák)
Email marketing krok za krokem (článek, smartemailing.cz)
E-mail Marketing – Kompletní Průvodce (článek, propagacenainternetu.cz)
11 jednoduchých tipů pro email marketing a budování databáze (článek, V. Krajňák)
12+3 nástroje pro email marketing (článek, digitips.cz)
5 důvodů, proč se vyplatí mít magnet na zákazníky (článek, V. Krajňák)
7 typů zpráv, které v e-mail marketingu rozhodně musíte použít (článek, V. Krajňák)
Jak na email marketing z blogu (článek, D. Nytra)
Email marketing – nejlepší nástroje pro rok 2019 (test)
Jak jsem prodal 71 knih třemi e-maily (článek, J. Nosek)
nástroje:
MailChimp (do 2000 adres zdarma)
SmartEmailing (ceník)
Benchmark (do 250 e-mailů za měsíc zdarma)
GDPR – co to je a koho se to týká?
Úvod do GDPR (videokurz zdarma)
Co je GDPR? (článek, gdpr.cz)
Co je GDPR a jak bude aplikováno v Česku (gdpr.cz)
placené kurzy nalezené na internetu:
GDPR - ochrana osobních údajů včetně Adaptačního zákona (školení, MBK Consulting)
GDPR intro (kurz, Tayllorcox)
Školení GDPR (Algotech)
GDPR Akademie (s garancí dozorového úřadu)
≈
Sociální sítě
Přehled sociálních sítí (markomu.cz)
Engagement u příspěvků na Facebooku se letos propadl už o 20 % (článek, focus-age.cz)
Studie: Jaký je organický dosah a engagement příspěvků na Facebooku? (článek, objevit.cz)
Organický dosah stránek na Facebooku je bída. Odstupňovaná bída (článek, lupa.cz)
Jak zvýšit dosah příspěvků na sociální síti Facebook? (článek, webnia.cz)
Je organický dosah na FB skutečně mrtvý? (článek, starty.cz)
Zajímá vás: Jak zvýšit organický dosah příspěvků na Facebooku? (článek, x51.cz)
≈
Recenze a reference
Recenze – nejméně náročná forma propagace knih (článek, J. Nosek)
≈
Křest knihy
Jak probíhá křest knihy a co si na něj připravit? (článek, V. Matysová)
≈
≈
Placené kurzy
≈
Video
o videu obecně:
Jak točit video? (článek, natoc-bio.cz)
Jak a čím natáčet video (video)
Natočit mizerné video je snadné. Dvanáct tipů, jak se tomu vyhnout (článek, technet.idnes.cz)
snímání obrazovky:
EN Active Presenter
slideshow, whiteboard video, animace, globální outsourcing:
Fiverr
hudba zdarma:
EN FreeSound
EN SoundBible
EN FreeMusicArchive
EN ccMixter
EN AudioBlocks
EN Jamendo
EN MusOpen
EN OpSound
EN AudioNautix
EN iBeat
EN ccTrax
střih:
Jak snadno natáčet a stříhat domácí video jako profík (článek, avmania.e15.cz)
F. Kozáček o střihu (video)
Vše o Movie Makeru v 17 minutách (video)
Windows Movie Maker - Tutoriál CZ (video)
Online kurz Adobe Premiere Elements (ukázky z placeného kurzu)
EN Adobe Premiere Elements 15 Tutorial (video)
EN Premiere Elements 2018 - Full Tutorial for Beginners (video)
EN Udemy – Adobe Premiere Elements Courses (kurzy)
Střih videa na iPadu (video)
knižní videotrailery:
Jak a proč natočit o své knize video? (článek, J. Nosek)
Jak nejlevněji vytvořit videotrailer ke knize (článek, J. Nosek)
kniha 40 dní pěšky do Jeruzaléma
kniha Nechte psa doma
kniha Element Ohně
kniha Tajemství kresby
kniha Skrytá krása Čech
kniha Panský klub
kniha Zahrada mlčenlivých
≈
Jak dělat webináře a hangouty
Google Hangouts
7 nejefektivnějších nástrojů pro webináře (článek, mlm-inzerce.cz)
8 praktických tipů, jak být mistrem webinářů (článek, M. Roženský)
Jak uvádět webinář (a nevypadat jako idiot) (článek, hrnews.cz)
Jak udělat vlastní webinář krok za krokem – Google Hangouts (článek, V. Krajňák)
Jak udělat webinář přes YouTube zdarma krok za krokem (článek, V. Krajňák)
≈
Placená reklama
Reklama na facebooku – Základní nastavení a jak začít? (článek, markomu.cz)
Reklama na facebooku – Vzorová kampaň (článek, markomu.cz)
Reklama na facebooku – Nastavení sady reklam (článek, markomu.cz)
Placená reklama na Facebooku? 100 Kč a rozdíl je obrovský (článek, V. Krajňák)
11 triků pro Facebook reklamy, které vaše konkurence nezná (článek, marketingppc.cz)
6 bodů, jak vytvořit reklamu na Facebooku jako profesionál (článek, marketingppc.cz)
Kdy se knize vyplatí placená reklama? (článek, J. Nosek)
≈
Remarketing
Retargeting / remarketing obecně (článek, R. Němec)
Facebook
Remarketing na Facebooku ve 3 krocích (článek, P. Szabo)
Jak na retargeting na Facebooku – ultimátní průvodce (článek, shoptet.cz)
Google a Seznam:
Remarketing: Podrobný návod (článek, igloonet.cz)
Pro začátečníky: stručný přehled AdWords a Sklik kampaní (článek, marketingppc.cz)
AdWords remarketing (článek, marketingppc.cz)
≈
Užitečné služby zdarma
Google Alerts
(upozorňovač)
Google Disk
(tabulky, prezentace, textové dokumenty v cloudu)
Google Analytics
(měření a analýza návštěvnosti webu)
IFTTT
(If This Than That = automatizační nástroj na činnosti)
Zapier
(automatizační nástroj na činnosti)
≈
Pokud umíte anglicky…
EN Udemy
EN 50 Best Resources for Indie Authors in 2016 – Part 1 (blog article)
EN 50 Best Resources for Indie Authors in 2016 – Part 2 (blog article)
EN 50 Best Resources for Indie Authors in 2016 – Part 3 (blog article)
EN 50 Best Resources for Indie Authors in 2016 – Part 4 (blog article) Genre Advice
EN 50 Best Resources for Indie Authors in 2016 – Part 5 (blog article)
EN Identifying Your Target Audience: The Top 8 Mistakes Writers Make (video)
EN The 4-Part System to Define and Attract Your Target Audience (Part 2: UNDERSTAND) (video)
EN The Indie Author Business Plan: The Basics (video)
EN Determining your target reader (video)
EN Bookmarketingtools
Žargon
Co to znamená zalomit parchanty?
"Parchanty" jsou první nebo poslední řádek odstavce, který zbyl na začátku nebo na konci stránky.
Pokud je to první řádek na konci stránky (vdova), je to tolerovatelné.
Poslední řádek odstavce (sirotek) ale na začátku stránky zbýt nesmí.
Co je to blok?
"Blok" je vnitřek knihy – jsou to všechny "obyčejné" listy mezi vnějšími deskami. "Blok" se dělá od "obálky" odděleně.
Obálka, potah, přebal
Co je u měkké, brožované vazby obálka, to je u vázané knihy potah. Právě ta může mít i vnější přebal s klopami.
Obálka brožované knihy nemívá přebal, ale může mít klopy.
Jak se připravit na vydání knihy (eBook ZDARMA)
- Jak načasovat vydání a propagaci knihy?
- Jak svůj text připravit pro vydání?
- Jak prodávat knihy se ziskem?
- Kde hledat svého čtenáře?
Jak se počítá váš zisk?
Jak nejvíce utržit?
Jak to u nás funguje?
Stáhněte si zdarma PDF